2019-2022 SE.LE.NE. ("SErvice LEarning Network in Europe")
Izglītības kultūra daudzās Eiropas valstīs joprojām ir cieši saistīta ar tradicionālajiem principiem un metodēm, tādēļ zināšanu nodošana bieži vien tiek uzskatīta par galveno skolas funkciju, un frontālā apmācība - par labāko starp visām didaktiskajām metodēm. Mēs – projekta veidotāji - esam pārliecināti, ka skolai mācību process jāveido orientēts uz skolēnu, balstoties uz viņa spēju uzdot jautājumus, meklēt problēmu risināšanas iespējas un pakāpeniski attīstot viņa dzīves prasmes caur kooperatīvu darbu un autentisku un jēgpilnu pieredzi.
Projekts “SE.LE.N.E” ir vērsts uz pakalpojumu apguvi (PA – no angļu val. Service Learning) kā novatorisku pieeju izglītībai, mācīšanās procesam un pilsoniskuma audzināšanai. Tas mēģina paplašināt skolas robežas, mācīšanos ienesot pilsētā, sociālajā sabiedrībā, apkārtējā teritorijā. PA ir aktivitāte, kas vērsta uz skolēnu, balstīta uz autentiskām problēmām, ir sociāli saistoša, motivējoša un sadarbību rosinoša.
Mēs vēlamies popularizēt un izplatīt šo pieeju visā Eiropā, spējot apvienot vairākus galvenos komponentus: zināšanas un prasmes, kas attīstītas, izmantojot skolas mācību programmu; vēlmi darboties kā galvenajiem varoņiem, kas raksturīgi jauniešiem; saikni ar reālajām vajadzībām, kas pastāv vietējā sabiedrībā; nozīmīgas, motivējošas, autentiskas pieredzes stiprumu un dziļumu. Eiropas kontekstu var uzskatīt par pievienoto vērtību, jo tas ļaus salīdzināt dažādas perspektīvas un veicinās labas prakses apmaiņu.
SE.LE.N.E. ir projekts, kuru izveidoja piecu Eiropas skolu tīkls no dažādām valstīm ar daudzveidīgu kultūras izcelsmi, ģeogrāfisko stāvokli, ekonomiskajiem apstākļiem: Alatri (Itālija), Lēningenā (Vācija), Vila Real (Spānija), Kalamatā (Grieķija), Koknesē (Latvija). Visas skolas ir vispārējās vidējās izglītības iestādes, kas vienotas savā izpratnē par nepieciešamību skolai kā institūcijai darboties pastāvīgā tīkla kontekstā – gan tīkls starp skolām, kuras apņemas dalīties koncepcijā, ieviešanā, uzraudzībā, gan tīkli, kas katrai skolai jāsagatavo un jāveido vietējā kontekstā ar grupām, asociācijām, iestādēm un savām pašvaldībām. Mērķa grupa ir 15-19 gadus veci skolēni.
Projekta tikšanos laikā plānojam organizēt un ieviest 5 PA pieredzi, sasniedzot sekojošus konkrētus rezultātus:
- dabas takas uzturēšana;
- nelielas zaļās zonas projektēšana un apstādīšana;
- aktivitātes ar migrantu bērniem / studentiem;
- sienas gleznu dizains un realizācija skolas klasēs un / vai aprīkojuma ierīkošana mācību videi;
- grafiti gleznošanas projektēšana un realizācija pilsētas telpā / parkā;
- aktivitātes ar bērniem ar mācīšanās grūtībām.
Projekta mērķis ir skaidri parādīt Eiropā aktīvas, motivējošas un uz studentiem vērstas izglītības pieejas potenciālu.